Legger temaplan for studenter ut på høring

«Norges ledende studieby – temaplan for studenter» er byrådets plan for å styrke Bergen som studiested. Byrådet legger planen ut på høring med frist til 31. mars.

Nederst i artikkelen ser du hvordan du sender høringsinnspill.

I forbindelse med høringen er det planlagt innspillsmøte med studentorganisasjoner og -representanter. I tillegg kan det bli aktuelt med møter med andre aktører som er sentrale for utviklingen av studiebyen Bergen.

Ta ansvar for studentene

Målet med planen er å vise hvordan kommunen skal arbeide for at Bergen skal være Norges ledende studieby.

– Studenter er svært viktige for Bergen, og gjør byen både smartere og mer spennende å bo i. Temaplan for studenter skal vise hvordan problemstillinger som er av stor betydning for studenter og Bergen kommune kan løses, sier byrådsleder Rune Bakervik.

– Byrådet vil ta ansvar for byens studenter, og ønsker i tillegg at flere skal bli boende når studiene er over. Da er det viktig at studentene har tilgang til boliger, har det bra i studietiden og at de får jobber når den er over, sier han.

Innspillsmøte med organisasjoner

Planens første del tar for seg kommunens studentpolitikk og gjør rede for kunnskapsgrunnlaget om studentene og studiebyen Bergen. Den andre delen vurderer ulike områder som er viktige for utvikling av studiebyen Bergen og kommer med forslag til tiltak.

Under utarbeidelsen av høringsutkastet har kommunen hatt innspillsmøte med studentorganisasjoner og -råd, og ett møte med henholdsvis Utdanning i Bergen og studentsamskipnaden Sammen. «Student i Bergen - Studentmeldingen 2020» og de 13 høringsinnspillene som kom til høringen av studentmeldingen den gang, har også vært et viktig grunnlag for planarbeidet.

Les høringsutkastet

Send innspill

Send post eller e-post til byrådsleders avdeling i Bergen kommune. La det komme tydelig frem av emnefelt eller brevtittel at det dreier seg om innspill til "Norges ledende studieby – temaplan for studenter".  Alle høringsinnspill blir offentlig tilgjengelig.

E-post:  arkiv.byradsleders.avdeling@bergen.kommune.no

Post: Byrådsleders avdeling, postboks 7700, 5020 BERGEN