Else Ekeland viser medisineringsutstyr til Ingvild Ø. Gustavsen
KLARER SEG SELV: Else Ekeland (89) fra Arna er fornøyd med hjelpen hun fikk fra vurderingsteamet og nå slipper hun å få hjelp av hjemmesykepleien. Her i samtale med Ingvild Ø. Gustavsen fra vurderingsteamet.
Bilde: ENDRE HOVLAND

Stor satsing på forskning på vurderingsteam i hjemmetjenesten

Forskningsrådet har bevilget 16 millioner kroner til forskning på virkningene av vurderingsteam i hjemmetjenestene.

Nylig publiserte Forskningsrådet resultatene fra vinterens utlysning om samarbeidsprosjekter innen helse, hvor til sammen 95 millioner kr bevilges til helseforskning i kommuner. Forskningsrådet har bevilget 16 millioner til prosjektet «Early intervention» som skal forske på ordningen med vurderingsteam. Prosjektet ledes fra Høgskulen på Vestlandet ved Senter for omsorgsforskning. Bergen kommune ved Etat for vurdering og rehabilitering deltar som samarbeidspartner i prosjektet, og Kunnskapskommunen har vært tett involvert i søknadsprosessen.

Utvikler fremtidens tjenester

Byråd for helse og omsorg, Ruth Grung er svært fornøyd med tildelingen.
- Dette er en viktig bevilgning i tråd med Bergen kommune og Kunnskapskommunens satsing på forskning som gir kunnskapsbaserte tjenester med stor nytteverdi for ansatte og utvikling av gode tjenester til våre innbyggere. Bergen kommune går foran i utviklingen av fremtidens helse- og omsorgstjenester og satsingen vår på vurderingsteam er et godt eksempel på det. Helseministeren var nylig i Bergen og ble mektig imponert over våre vurderingsteam. Det er svært viktig at store satsinger som vurderingsteam forskes på. Dette gir et kunnskapsgrunnlag for å videreutvikle tjenestene våre og i resten av landet, sier Grung.

Dette er vurderingsteam

Innføringen av tverrfaglige vurderingsteam begynte for fullt i 2020 og er nå innført for alle bydeler i Bergen. Vurderingsteamet kartlegger nye personer som søker om tjenester. Teamet gir helsetjenester til brukerne i inntil fire uker samtidig som de kartlegger og vurderer behovet hos den som har søkt om tjenester. Når de er ferdige med vurderingen gjøres vedtak om tildeling av eventuelle tjenester.
I det nye forskningsprosjektet vil man foreta en vitenskapelig evaluering av virkningene av vurderingsteamene sammenliknet med den tradisjonelle måten å tildele hjemmetjenester på. Dette inkluderer virkninger for ansatte, brukere og på samfunnsnivå.

Fikk midler til rehabilitering for hjertepasienter

Totalt var det 6 prosjekter som fikk midler til helseforskning i kommuner fra Forskningsrådet. Bergen kommune deltar også i prosjektet «eCardiacRehab», ledet fra Helse Bergen, som fikk midler til forskning på e-helseverktøy for rehabilitering for hjertepasienter.