Kart som viser eksisterende og anbefalte trafikkorridorer
Eksisterende og anbefalte trafikkorridorer
Bilde: Bergen kommune

Kollektivplan for Bergen vest

Kollektivplanen skal legge til rette for et attraktivt og effektivt kollektivsystem og god byutvikling i retning Bergen vest, og den skal være et grunnlag videre planlegging og tiltak i området.

Plan- og bygningsetaten har levert kommunedelplan for kollektivsystem mellom Bergen sentrum og Bergen vest (Kollektivplanen). 

Kollektivplanen var på høring og offentlig ettersyn mars-april 2023. Det kom inn 20 merknader i høringsperioden. Planen er nå sendt til Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling for videre behandling. 

Målene som er satt i planen er at vi skal ha et kollektivsystem mellom Bergen sentrum og Bergen vest som skal: 

  • Bidra til attraktiv byutvikling  
  • Bidra til attraktive kollektivreiser  
  • Redusere behovet for personbiltransport i Bergen vest og på innfartsårene fra Bergen vest 
  • Bidra til tilfredsstillende fremkommelighet og kapasitet i sentrum 

Overordnet kollektivsystem 

Kollektivplanen peker på hovedkorridorer for kollektivsystemet i Bergen vest. Dette omfatter hele Bergen vest og kollektivsystemet mot nabokommunene. Samtidig vurderer planen hvor man skal satse på buss og hvor det kan være aktuelt å bygge bybane. Kollektivplanen peker på at bybane i korridorene sentrum – Dokken – Laksevåg – Loddefjord og Oasen – Spelhaugen – Loddefjord – Storavatnet vil være hensiktsmessig for å få et helhetlig bybanenett.  I traseene sentrum – Fyllingsdalen (Løvstakktunnelen), sentrum – Lyngbø (Kringsjåveien) og Lyngbø - Storavatnet anbefaler planen å styrke busstilbudet. 

Plan- og bygningsetaten anbefaler å gå videre med kommunedelplanarbeid for formell avklaring av en mulig trasé for Bybanen over Dokken, Laksevåg og videre mot Loddefjord så raskt som mulig. Bakgrunnen for anbefalingen er at god tilgjengelighet med gange, sykkel og kollektiv er en forutsetning for bærekraftig utvikling i transformasjonsområdene på Dokken og Laksevåg. Planleggingen av disse områdene skjer nå, og det er derfor avgjørende å få avklart trasé og holdeplasser for Bybanen her. 

Arbeidet med planen  

Planarbeidet startet opp i 2015, og er et samarbeid mellom partene i Miljøløftet. Det har vært et komplisert planarbeid, som er en av grunnene til at det har tatt lang tid. I tillegg har de overordnede rammene endret seg gjennom ny KPS OG KPA (Kommuneplanens samfunnsdel og kommuneplanens arealdel). Sentrale premisser har også endret seg underveis, som for eksempel plassering av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet på Dokken.  

Plan- og bygningsetaten har nå sendt fra seg den tematiske kommunedelplanen for kollektivsystemet. Anbefalingen er at arealdelen av kommunedelplanen for kollektivsystemet mellom Bergen sentrum og Bergen vest sluttføres sammen med konsekvensutredning for bybane i korridor 5, fra sentrum til Loddefjord, over Laksevåg. 

 

Dokumenter