Om oss

Etat for helsetjenester har ansvar for helsetjenester, forebyggende arbeid, folkehelse, øyeblikkelig hjelp samt myndighetsoppgaver innenfor flere lovverk.

Enhetene utfører viktige helsetjenester innen akutt hjelp (legevakt), øyeblikkelig hjelp, fastlegeordningen, smittevern, migrasjonshelse, friskliv og mestring og fengselshelsetjeneste. Arbeid innen folkehelse omfatter blant annet  miljørettet helsevern, overvåkning av luftkvaliteten, tilsyn med ulike lover, oversikt over helsetilstanden, mm. Kontor for skjenkesaker håndterer skjenke- og serveringsbevillinger og tilsyn med salgssteder for tobakk.

Fastlegetjenesten

I Bergen kommune er de fleste fastleger allmennpraktiserende leger som har inngått avtale med kommunen om deltakelse i fastlegeordningen. Kommunen har også noen fastlønnede fastleger i utdanningsstillinger (ALIS), samt ca 10 turnusleger (LIS1) til enhver tid.

Alle har rett til å være knyttet til en navngitt fastlege. Etat for helsetjenester har ansvar for at det er tilstrekkelig mange fastleger i kommunen, slik at alle innbyggerne har tilgang til fastlege og mulighet til å bytte fastlege. Etaten tildeler fastlegehjemler i Bergen.

Helsevern

Etaten skal gjennom medvirkning, opplysning, rådgivning og tilsyn bidra til en sunnere befolkning. Tjenestene i Helsevernenheten består av Miljørettet helsevern, Frisklivs- og mestringssenteret, Smittevernkontoret og Senter for migrasjonshelse.

Friskliv og mestring

Frisklivs- og mestringssenteret tilbyr kurs og ulike tjenester med mål om å fremme livskvalitet, deltakelse, helse og mestring til personer i alle aldre, med og uten sykdom.

Fengselshelsetjenesten

Norges nest største fengsel ligger i Bergen, og kommunen har ansvar for helsetjenester til innsatte i Bergen fengsel og Bjørgvin fengsel.

Legevakt