Bobiler utenfor Bergenshallen
MIDLERTIDIG: Løsningen med midlertidig bobilparkering ved Bergenshallen har eksistert i flere år. Dette tilbudet skal fortsette, men kommunen skal også jobbe for å lage en permanent bobilparkering ved Arna stasjon.
Bilde: Bymiljøetaten

Har vurdert ulike steder for bobilparkering

Byrådet vil jobbe for å lage en fast bobilparkering ved Arna stasjon.

OPPDATERING 18. JANUAR: Saken ble trukket og skal omarbeides til bystyresak.

Hvert år kommer mange bobilturister til Bergen, og etterspørselen etter bobilparkering er større enn tilbudet. Byrådet ønsker å støtte opp om reiselivet i Bergen og gi bobilturister mulighet til å besøke byen.

Nå har Bymiljøetaten vurdert hvilke kommunale arealer som kan være egnet for bobilparkering i framtiden. På bakgrunn av dette vedtar byrådet at det arbeides videre med å få etablert en fast bobilparkering sør for Arna stasjon.

Samtidig skal den eksisterende bobilparkeringen ved Bergenshallen videreføres frem til 2026, eller til nye reguleringsplaner for området foreligger.

Dette var kriteriene

I dette arbeidet har Bymiljøetaten analysert alle registrerte kommunale parkeringsplasser. Kriteriene som er lagt til grunn er blant annet nærhet til kollektivtransport, reguleringsstatus, grunneierforhold, muligheter for tømming, strøm og vann.

Fire steder pekte seg ut: Haukelandshallen, Arna stasjon sør, Bergenshallen og Kokstadflaten. En nærmere gjennomgang av reguleringsstatus og planer under arbeid gjorde at Bymiljøetaten vurderte Bergenshallen og Kokstadflaten som uaktuelle.

Kort reisetid til sentrum

Når det gjelder Haukelandshallen, viser byrådet til ulempen ved å øke trafikken i et boligområde. Nærmiljøulempene vil være lavere ved Arna stasjon.

Arealet er mindre sentralt enn arealet ved Haukelandshallen, men nærhet til togstasjon med kort reisetid til Bergen sentrum og kort gangavstand til Øyrane Torg med ulike servicetilbud, kan oppveie dette.

Ved god fremdrift vil en kunne ta i bruk bobilparkering ved Arna stasjon fra 2026-sesongen.

Les saksdokumentene

Saken skal behandles på byrådsmøte 18. januar