Byrådet vurderer flere omorganiseringer

Byrådet setter i gang arbeidet med å vurdere omorganiseringer av flere etater, enheter og konsernfunksjoner. Les også status for oppgavegjennomgangen.

Etter drøftingsmøte med tillitsvalgte har byrådet i dag lagt frem en sak som tar sikte på å vurdere og gjennomføre omorganiseringer i Bergen kommune. Fristen for å gjennomføre disse vurderingene er satt til 15. juni 2024.

Må kutte kostnader

– Kommunen er nødt til å kutte kostnader, slik at vi kan frigjøre økonomiske midler til nødvendige og prioriterte oppgaver. Vi skal gjøre dette på en skikkelig måte i dialog med tillitsvalgte og verneombud. Ingen ansatte kommer til å bli sagt opp, men noen må innstille seg på å overføres til andre avdelinger eller etater, sier finansbyråd Eivind Nævdal-Bolstad.

Byrådet ber nå berørte byrådsavdelinger om å gjennomføre følgende vurderinger:

  • Samfunnssikkerhetens hus: Byrådsleders avdeling blir bedt om å vurdere oppgavene, funksjon, arealbruk og dimensjonering av beredskapsressursene i kommunen generelt.
  • Klimaetaten: Byrådsavdeling for byutvikling blir bedt om å vurdere hvordan oppgavene kan reorganiseres i kommunen gjennom å legge ned Klimaetaten som egen etat.
  • Byarkitekten: Byrådsavdeling for byutvikling blir bedt om å vurdere hvordan oppgavene kan reorganiseres i kommunen gjennom å legge ned Byarkitekten som egen etat.
  • Boligetaten: Byrådsavdeling for barnevern, sosiale tjenester og mangfold blir bedt å gjennomføre en prosess, hvor etatens ansvar og oppgaver blir overført til Etat for sosiale tjenester.
  • Bergen voksenopplæring og Grunnskole for voksne: En arbeidsgruppe jobber med å vurdere å slå sammen de to skolene. I arbeidsgruppen deltar de to byrådsavdelingene, involverte etater, rektorer, tillitsvalgt og hovedverneombud.
  • Vurdere organiseringen av konserntjenestene innenfor HR, kommunikasjon, innkjøp og digitalisering med mål om en mer effektiv og formålstjenlig organisering

Ned 95 millioner kroner

Bakgrunnen for at disse prosessene blir satt i gang, er den økonomiske situasjonen til kommunen og vedtak i bystyret. I inneværende år er det i budsjett lagt til grunn en varig reduksjon i kommunens kostnader på 95 millioner kroner. Derfor satte byrådet i gang en oppgavegjennomgang. Gjennom året har det vært en restriktiv ansettelsespraksis i administrative stillinger, konsulentbruk og reisevirksomhet.

– Det er behov for å redusere kostnadene våre ytterligere i de kommende årene. Det er grunnen til at byrådet har satt i gang en gjennomgang av oppgavene til kommunen, sier Nævdal-Bolstad.

Gjennomgangen ferdig

Selve oppgavegjennomgangen er nå fullført. Alle avdelinger i kommunen har bidratt med å gjøre rede for hva de ulike årsverkene gjør av oppgaver. Informasjonsgrunnlaget er nå overlevert til byrådet. Byrådet har også fått oversikt over tilskuddsmottakere og tjenestetilbudet slik det går frem av Innbyggerhjelpen på nettsidene.

– Byrådet har fått et omfattende materiale. Jeg vil takke alle som har bidratt til å gjøre oppgavegjennomgangen mulig. Dette kommer byrådet til å bruke i det interne arbeidet vårt med handlings- og økonomiplanen til Bergen kommune. Hvis det blir aktuelt å gjøre endringer i organisasjon eller oppgaver, kommer vi til å gjennomføre de prosessene i nær dialog med tillitsvalgte og verneombud. Vi står i krevende økonomiske tider. Oppgavegjennomgangen er et helt nødvendig grep for å sikre finansiering av kommunens prioriterte oppgaver, sier Eivind Nævdal-Bolstad.

SE OGSÅ: Les sakene fra byrådet 2. mai