Satser på nærvær for å minke fravær

Byrådet vil ha ned sykefraværet i Bergen kommune. Gjennom et nytt nærværsprosjekt er målet å gi ansatte en bedre arbeidshverdag, redusere kostnadene til vikarer og øke kvaliteten i tjenestene.

Sykefraværet i norsk arbeidsliv har de siste årene steget over hele landet, og Bergen er ikke et unntak fra den nasjonale trenden. Nå ønsker byrådet i Bergen å gjøre det de kan for å bidra til å snu utviklingen. Da må vi fokusere mer på nærvær enn fravær, mener byrådsleder Christine Meyer.

- Vi vil identifisere og iverksette tiltak som gir et større nærvær. Vi vet at ulike tjenester har ulike utfordringer, og det er ikke en løsning som passer alle. Men av erfaring vet vi at det nytter å jobbe med dette. Vi i Bergen kommune skal vise resten av kommune-Norge at det nytter å jobbe med nærværet, sier hun.

Økt kvalitet og bedre arbeidshverdag

I budsjettet for 2024 og 2025 er det satt av fire millioner kroner til prosjektet. Midlene skal brukes å igangsette et eget prosjekt for å redusere sykefraværet i Bergen kommune. Målet med prosjektet er å øke kvaliteten i tjenestene, gi ansatte en bedre arbeidshverdag og arbeidsmiljø, gjøre det lettere for ledere å følge opp sine ansatte og redusere kostnadene til vikarer.

Bygger på erfaring

I perioden 2008 – 2011 ble det gjennomført et stort nærværsprosjekt i Bergen kommune. Nærværsprosjektet handlet om endring og endringsledelse, kulturbygging og organisasjonsutvikling.

I 2012 ble kulturen fra prosjektfasen videreutviklet, i en fase som handlet om å gå fra prosjekt til drift, en fase som handlet om vedlikehold, kvalitetssikring og systematikk som sikrer fremdrift.

Prosjektet gav mye læring og gode enkeltresultater i organisasjonen, og sykefraværet i kommunen var i årene 2010-2013 lavere enn i årene før.

Høye tall etter korona

Utviklingen i norsk sykefravær totalt viser ganske stabile tall frem til koronaåret 2020, men en jevn økning i fraværet i årene etter. Dette gjelder også for Bergen. Det er krevende for både kommunen, ansatte, ledere og brukere, sier Meyer.

- Et høyt sykefravær skaper mange utfordringer. Det betyr eksempelvis at beboere og brukere må forholde seg til stadig nye personer og mange blir urolige og utrygge. Det betyr at ledere ikke får tid til å være ledere, men blir sittende å ringe etter vikarer og strever med å få dagene og turnusene til å gå opp. Det betyr at ansatte som er på jobb må ta på seg mer arbeid og gjerne lære opp stadig nye vikarer, og ofte blir det en negativ spiral der ansatte som er på jobb etter hvert også blir utslitte og sykemeldte.

Byrådet vil legge prosjektet til byrådsleders avdeling og er tenkt å vare i to år, men kan bli forlenget ytterligere to.

Les dokumentene i saken

Her er sakene fra byrådet 22. februar