Vil endre "masterplanen" for hele kommunen

Raskere saksbehandling, flere boliger og mindre detaljstyring er stikkord når byrådet vil starte arbeidet med å gjøre om på kommuneplanens samfunns og arealdel. Ambisjonen er å gjøre det i rekordfart.

Byrådet Meyer har siden tiltredelsen forberedt arbeidet med revisjon av kommuneplanens samfunnsdel (KPS) og arealdel (KPA). Bak disse begrepene, finnes noen av byens viktigste dokumenter når det gjelder retning og utvikling.

– Denne planen kalles ofte "planenes plan", fordi den legger grunnlaget alle andre planer og for hvordan Bergen kommune skal utvikle seg og løse oppgavene best mulig i fremtiden, sier byrådsleder Christine Meyer.

Samfunns- og arealutvikling

Kommuneplanens samfunnsdel (KPS) skal sette langsiktige mål for samfunnsutviklingen og kommuneorganisasjonen, og er førende for kommunens øvrige planlegging og virksomhet.

Kommuneplanens arealdel (KPA) handler blant annet om hvor det kan bygges, hva det kan bygges, hva som skal være av tilbud i områdene og hvor mye parkering som tillates.

Selv om planene er svært omfattende og komplekse, kan målsettingen til byrådet oppsummeres i tre kortfattede punkt.

• Byrådet vil rullere kommuneplanens samfunnsdel (KPS) og arealdel (KPA), med mål om å legge til rette for flere boliger og en mindre detaljert kommuneplan.
  • Byrådet vil også at saksbehandling og planprosesser skal bli vesentlig raskere og mer effektiv.
  • Byrådet har et mål om å sette i gang arbeidet med KPS og KPA parallelt.

Vil spare tid

Arbeidet med planverket vi har i dag ble gjort i perioden 2012-2019. Ambisjonen til byrådet er at arbeidet denne gangen skal ta kortere tid. Et av grepene for å få det til er å arbeide med de to planene parallelt og ikke hver for seg.

– Ved å kjøre parallelle løp blir vi mer effektive og sparer tid. Selv om vi har en ambisiøs tidsplan og ser for oss at vi kan gjøre dette i rekordfart, er det samtidig viktig for oss å sikre en god forankring og medvirkning i prosessen, sier Meyer.

I framdriftsplanen byrådet legger opp til, satser man på å ferdigstille kommuneplanens samfunnsdel om mindre enn ett år, og legger opp til bystyrebehandling i februar 2025.

Les dokumentene

Les sakene fra byrådet 21. mars