Mini-metodevurderinger: helseeffekt av langvakter og sammenhenger mellom langvakter og uønskede hendelser

Bergen kommune, ved Etat for tjenester til utviklingshemmede og Alver kommune ønsket å få vite hvordan lange vakter, 10 til 14,5 timer, både på dag og natt påvirker de ansatte og arbeidsplassen.

Som følge av langvakter for dagansatte, har nattevaktene på flere avdelinger fått utvidet arbeidstid og flere oppgaver. Det er særlig flere oppgaver og utvidet arbeidstid om morgenen som har skapt den økte belastningen for nattevaktene.

Både Bergen og Alver kommuner ønskte å utforske om det er sammenhenger mellom langvakter og uønskede hendelser og hvordan ulike skiftordninger påvirker personalets helse.

Hva er helseeffektene av å bruke langvakter på natt og dag?

Det er usikkert hvordan ulike skiftordninger påvirker personalets helse. Det viser en systematisk oversikt over systematiske oversikter fra 2022.

Resultatene viser at:

• Oversikten som det er laget forskningsomtale av fant ingen studier som spesielt så på effekten av langvakter på ulike helseutfall.
  • Det er usikkert om det er en sammenheng mellom skiftarbeid og helseutfall som for eksempel kreft, hjerte-karsykdom og diabetes mellitus.

Vi har generelt svært liten tillit til resultatene på grunn av usikkerhet rundt metodisk kvalitet på de inkluderte oversiktene og måten resultatene er oppsummert.

Les hele omtalen: Hva er helseeffektene av å bruke langvakter på natt og dag?

Det er muligens en sammenheng mellom langvakter over 12 timer og uønskede hendelser for pasientene. Det viser en systematisk oversikt fra 2021.

Den systematiske oversikten vurderte sammenhengen mellom sykepleieres skiftlengde, arbeidstid og uønskede hendelser for pasienten.

Resultatene viser at:

• Skiftlengde på mer enn 12 timer kan muligens øke antall uønskede hendelser noe.
  • Det er antageligvis ingen sammenheng mellom skift under 8 timer eller mellom 8 og 12 timer på pasientsikkerhet.
  • Arbeidstid over 40 timer per uke kan muligens redusere pasientsikkerheten noe.
  • Pauser kan muligens ha positiv indirekte effekt på pasientsikkerhet, mens utilstrekkelig tid vekk fra arbeidet viser mer usikker og varierende effekt.

Vi har generelt svært lav tillit til resultatene på grunn av usikkerhet rundt metodisk kvalitet på de inkluderte studiene og måten resultatene er oppsummert på.

Les hele omtalen: Hva er sammenhengen mellom langvakter for sykepleiere og uønskede hendelser for pasientene?

Metodevurderinger som beslutningsstøtte

På bakgrunn av disse to har Alver og Bergen kommuner utført hver sine metodevurderinger basert på sine behov som fungerer som et beslutningsdokument. Da har de sett på å innføre nye tiltak eller ei, tatt stilling til organisering i egen kommune, økonomiske aspekter, oppsummering og vurderinger av fordeler og ulemper for pasienter, pårørende, personell og kommunen.

Les metodevurderingene:

Begge metodevurderingene konkluderer med at de bør innføre nytt tiltak.