Bilde av en dame foran en skjerm.
Byråd for byutvikling Christine Kahrs
Bilde: Disa tell, Områdesatsingen

Oppsummering av folkemøte i Loddefjord 2024

Det var stinn brakke da byråd for byutvikling Christine Kahrs ønsket velkommen til folkemøte i Loddefjord 11.april.

Med over 150 fremmøtte ble det både trangt om plassen, og mange gode og engasjerte spørsmål fra salen.

Christine Kahrs innledet med å snakke om hva som skaper gode nærmiljø, og benyttet anledningen til å takke lokale organisasjoner og ildsjeler for dugnadsinnsatsen de gjør for andre i Loddefjord. Hun trakk også frem viktigheten av kommunens helhetlige satsing i området, og pekte på både utfordringer og tiltak som er gjort for å møte disse. Tilgang til natur og friluftsområder var blant annet et sentralt tema:

- Bymiljøetaten vil i løpet av året oppgradere den populære badeplassen ved Ægirsvei. I tillegg begynner vi å planlegge bygging av et større aktivitets- og friområde i nordenden av Storavatnet, kunne Kahrs fortelle.

Nye Idrettsbygg
Carl-Christian Stenrud fra avdeling idrett holdt en presentasjon av nye idrettsbygg i området. Her fikk man blant annet se tegninger av Alvøen idrettshall som skal stå ferdig i 2025.

Bilde av en grønn bygning, tre mennesker sitter i forgrunnen.
Alvøen idrettshall
Bilde: Hent A/S

Mange av de fremmøtte var spente på å høre status for nytt Fysak-Elvetun, og tok til orde for at behovet for et slikt anlegg i Loddefjord er stort. Byråd Christine Kahrs opplyste om at saken fortsatt er til politisk behandling, og at en avklaring ikke kommer før byrådet er ferdig med pågående gjennomgang av kommuneøkonomien.

Planprosesser i Loddefjord
Aslaug Aalen fra Plan- og bygningsetaten la frem nytt fra planarbeidet i Loddefjord. Hun informerte om at Strategisk Planprogram for Loddefjord ikke blir videreført, men at det arbeidet som er gjort så langt vil danne kunnskapsgrunnlag for kommende prosjekter i området.

- Mange av tiltakene som er pekt på i Strategisk planprogram kan gjennomføres , men trenger budsjett og prioritering fra Bergen Kommune, uttalte Aalen.

Hun presenterte også ulike reguleringsplaner som er i prosess i området, blant annet Loddefjordåsen områdereguleringsplan. Denne har ikke vært på høring enda, og Aalen oppfordret innbyggerne til å følge med på planene under saksinnsyn: Bergen kommune - Innsyn plan og byggesak

Frieda Fasmers Minne
Magnar Rusten fra Etat for utbygging viste skisser av det nye sykehjemmet Frieda Fasmers Minne, som skal bygges i perioden 2026-28. Sykehjemmet får 90 kortidssplasser, med en egen rehabiliteringsavdeling, kafé og møterom for flerbruk, og et spennende utendørsanlegg som kan brukes av alle i nærområdet.

Bilde av mennesker som sitter rundt bord i et åpent rom.
Illustrasjon av vestibyle/kaféområde Frieda Fasmers Minne
Bilde: LINKArkitektur AS/ Multiconsult AS

Sotrasambandet
Utbyggingen av Sotrasambandet påvirker hverdagen til mange av innbyggerne i Loddefjord, og var et tema mange av de fremmøtte var opptatt av. Oskar Leirgulen fra Sotra Link viste skisser og fortalte om status for prosjektet. Du kan holde deg oppdatert på det som skjer i prosjektet her:

Skolesatsing
Frafall fra Videregående skole er noe som bekymrer mange, og Kristin Fagerheim fra Etat for skole holdt et engasjerende innlegg om områdesatsingens skolesatsing i Olsvik og Loddefjord. Metoden her er at ressurspersoner ansatt ved skolene samarbeider med lærere og ledere for å øke kompetansen og dermed bidrar til utvikling ved sin skole. Gjennom skoleprosjektet er det også et tett samarbeid mellom områdesatsingen, skolene i Loddefjord og Olsvik og NAV Bergen Vest.

Ungdomskriminalitet
Monica Mørk fra politiet snakket om trender i ungdomskriminaliteten i Bergen Vest. Hun understreket at de trendene vi ser med økt vold og vinningskriminalitet blant yngre ungdom gjelder alle bydeler i Bergen, og også nasjonalt.  Hun fremholdt viktigheten av at foreldre tar en aktiv rolle i forebyggingsarbeidet, og pekte på at gode fritidstilbud er viktig. I den sammenheng presenterte hun også MOLA-stiftelsen og deres arbeid for barn og unge i Bergen Vest.

Aktivitetsguide
For noen er terskelen for å delta i organisert aktivitet litt høyere enn hos andre. Aktivitetsguide er et svært vellykket prosjekt i regi av Idrettsrådet, der man jobber for å få flere barn og unge inn i idretten. Elizabeth Grongan er ansvarlig for tilbudet i Loddefjord og Olsvik, og fortalte om det viktige arbeidet som gjøres av unge forbilder i prosjektet.
Send en epost til egrongan@online.no for å få vite mer.

Loddefjord Torgdag 2024
Folkemøtet ble avsluttet med en flammende og humørfylt appell fra Jan- Rune Bang Hansen i Loddefjordutvalget. De har tatt på seg arrangøransvar for Torgdagen 2024, og oppfordret alle til å bli med på å lage tidenes beste Torgdag 24.august. Send en e-post til Brlvestre@wemail.no  om du vil være med!