Oversiktsbilde av Slettebakken.
Bilde: Vegard Vatle.

Innbyggerundersøkelser i Solheim og på Slettebakken

Høsten 2023 er det gjennomført innbyggerundersøkelser blant innbyggerne i Solheim og på Slettebakken. Her kan du lese resultater og funn fra undersøkelsene.

Formålet med undersøkelsene er å gi et overordnet bilde av hvordan innbyggerne opplever det er å bo og leve i området og sitt nærmiljø. Resultatene av undersøkelsen vil være med å forme kommunens områdesatsing i Solheim og på Slettebakken de neste årene.

2124 personer i Solheim og 1622 personer på Slettebakken har svart på spørreundersøkelsene. Undersøkelsene er gjennomført som en webundersøkelse der alle innbyggere med registrert e-postadresse i alder 15 år og eldre har fått tilsendt e-post.

Følgende temaer har blitt kartlagt

1. Oppfatning av nærmiljøet/området
2. Bruk av nærmiljøet
3. Tilhørighet
4. Inkludering og toleranse
5. Rus, kriminalitet, forsøpling og hærverk
6. Informasjon om tilbud og tjenester
7. Innbyggernes påvirkning og engasjement

Funn fra undersøkelsene

I både Solheim og på Slettebakken er mange av innbyggerne enige i at områdene er attraktive områder å bo i, mange ønsker ikke å flytte og anbefaler også andre å flytte hit.

Trivselsfaktorer som kollektivtilbud, butikker, turterreng og opplyste gang- og sykkelveier er viktigst i Solheim. Over halvparten mener disse er meget viktige for deres trivsel, og dette er også tilbud som de aller fleste benytter seg av minst ukentlig. På Slettebakken mener innbyggerne det samme, men her er også parker og lekeplasser viktig for deres trivsel.

Det som kommer tydeligst frem som viktigst for å øke Slettebakken sin attraktivitet er å styrke forhold som kan skape tryggere oppvekstsvilkår. Det samme kommer også frem i Solheim, i tillegg til å gjøre området bedre vedlikeholdt.

Undersøkelsene og rapportene er gjennomført av Respons Analyse AS. Rapportene kan leses i sin helhet i vedleggene under.