Endring av kommunedelplan for Birkeland, Liland, Ådland og Espeland settes på pause

Byrådsavdeling for byutvikling har konkludert med at vi skal avvente arbeidet med endring av kommunedelplan for Birkeland, Liland, Ådland og Espeland (KDP BLÅE).

Denne kommunedelplanen ble vedtatt i 2017. I vedtaket gjenstod det noen innsigelser knyttet til et av boligområdene: B5 Ådland. Du kan trykke her for å lese om planen.

5. september 2019 vedtok Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) å dele dette boligområdet i en sørlig og nordlig del. Det førte samtidig til noen nye bestemmelser. Bestemmelsene er oppdatert i henhold til departementets avgjørelse, og er tilgjengelig på arealplaner.no.

Høsten 2020 ble det gjennomført en begrenset høring av disse endringene for å tilpasse bestemmelsene til kommuneplanens arealdel (KPA 2018). Statsforvalteren fremmet innsigelser til flere av disse endringene. Byrådsavdeling for byutvikling har bedt fagetaten om å avvente videre arbeid med denne planen. Det begrunnes med at endringen av planen må sees i sammenheng med rulleringen av ny kommuneplanens arealdel i 2024.