– Vi må sørge for at alle elever i Bergen får muligheten til å lykkes. Det krever at vi tilpasser undervisningen bedre og jobber mer systematisk med det vi vet virker, sier Daniel Hägglund, byråd for barnehage og skole.
Store forskjeller mellom skolene
Selv om skolene i Bergen generelt holder høy kvalitet, viser Nasjonale prøver og Elevundersøkelsen at forskjellene mellom skolene er store – og at resultatene på enkelte områder er på vei nedover. Byrådet mener det er behov for tydeligere føringer og mer lik praksis for kvalitetsutvikling.
– Vi ser at noen skoler lykkes godt. Det handler ikke bare om ressurser, men også om måten de jobber på. Sædalen skole er et godt eksempel på en skole som jobber systematisk og målrettet, sier Hägglund.
Trivsel og læring henger sammen
Byrådet setter søkelyset på hvordan bruk av data om elevene i skolen kan bidra til å styrke kvaliteten på opplæringen og læringsmiljøet. Byrådet vil at alle skolene skal bruke et bredt data- og kunnskapsgrunnlag for å styrke både skolemiljøet og elevenes læring.
- Vi må få ned mobbetallene for å kunne oppnå bedre faglige resultater. Trivsel og læring henger tett sammen, sier Daniel Hägglund.
Sammen med lærernes egne kvalitative observasjoner og erfaringer i skolehverdagen, gir resultater fra tester og undersøkelser viktig innsikt om elevenes læring og trivsel.
Ved å arbeide på denne måten får lærere bedre forståelse for hvordan hver enkelt elev har det, og hva de trenger. Dette gjør det lettere å differensiere undervisningen og bidra bedre til tilpasset opplæring, oppdage utfordringer tidlig og til å sette inn riktige tiltak.
Tre hovedgrep: data, mål og samarbeid
Tiltakene som byrådet foreslår, handler om å bruke elevdata mer aktivt og strategisk:
- Samle inn data og sette resultatmål: Skolene skal kartlegge elevenes ståsted og sette realistiske mål for lesing, regning og mobbing.
- Bruke data i læringsarbeidet: Lærere skal bruke data til å tilpasse undervisningen og oppdage utfordringer tidlig.
- Bruke data systematisk i skolens forbedringsarbeid: Skolene skal etablere felles strukturer og arenaer for refleksjon og analyse.
Etat for skole får ansvar for å støtte skolene og legge til rette for deling av god praksis.
Prioriterer lesing, regning og mobbing
Byrådet peker ut tre områder som skal prioriteres i hele bergensskolen: lesing, regning og mobbing. Lesing og regning er grunnleggende ferdigheter som måles gjennom nasjonale prøver, mens mobbing er en viktig indikator på elevenes trivsel og trygghet.
– Vi må få ned mobbetallene for å kunne oppnå bedre faglige resultater. Trivsel og læring henger tett sammen, sier Hägglund.
Vil redusere forskjellene
Et viktig mål er å redusere forskjellene mellom skolene. Byrådet vil styrke innsatsen mot skoler som trenger oppfølging, og samtidig legge til rette for at skolene kan lære av hverandre.
– Vi skal ikke detaljstyre lærerne, men gi dem bedre verktøy og støtte. Dette handler om å bruke den kunnskapen vi allerede har, på en smartere måte, sier byråden.
Tiltakene inngår som et tillegg til kvalitetsutviklingsplanen Sammen for kvalitet – læring og medvirkning, og skal rapporteres på i neste kvalitetsmelding for bergensskolen.
Saken går videre til behandling i Utvalg for barnehage, skole og idrett og bystyret.