Foreslår planprogram for områderegulering av Storaneset

Områdereguleringen skal tilrettelegge for at Storaneset i Arna endres fra et kompakt industriområde til et attraktivt nabolag med varierte boliger og differensiert servicetilbud.

Oversiktskart som viser planområdet for Storaneset (rød strek) sammen med markering av plangrenser for andre pågående reguleringsprosesser (oransje strek).
Bilde: Bergen kommune

Planområdet omfatter dagens industriområde på Storaneset, friområder og strandsone, Holmen på vestre side av Arnavågen, samt den fredede Vossebanen og fylkesveien Garnesvegen.

- Planarbeidet kan bidra til storstilt regulering av flere boliger og bidra til å skape flere arbeidsplasser. Det vil være positivt for vekst både lokalt i Arna og for hele Bergen, sier byråd for Byutvikling Christine Kahrs.

Skal utrede konsekvensene av fire alternativer

Planprogrammet utarbeides fordi områdereguleringen kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn og omfattes av forskrift om konsekvensutredning.

Planprogrammet beskriver hvilken temaer og alternativer som skal konsekvensutredes og gjør rede for videre reguleringsprosess med opplegg for medvirkning og utarbeidelse av planforslag.

De fire alternativene for Storaneset som skal konsekvensutredes skal drøfte ulik bystruktur, grunnlag for fortetting og plassering av funksjoner, og skal ses i sammenheng med pågående områdereguleringsprosess for Indre Arna. Konsekvensutredningen vil gi god kunnskap om tetthet, byggehøyder, uteoppholdsarealer og byrom, slik at det kan vurderes hva som er best egnet innenfor Storaneset.

To av alternativene skal utrede ulike fortettingsalterantiver, og begge de to alternativene skal vurdere alternativer med og uten skole.

Storaneset nærmest til venstre viser dagens industriområde.Bebyggelse til venstre og grønne fjell bak.  Vågen til høyre
Storaneset fra nord
Bilde: Bergen kommune

Områdereguleringen utarbeides i et offentlig-privat samarbeid

Byrådet er svært positivt at områdereguleringen for Storaneset skal utarbeides i et offentlig-privat samarbeid:

Områdereguleringen er en offentlig reguleringsplan. Bergen kommune er ansvarlig for prosess og innhold. Private forslagstillere er ansvarlig for utarbeidelse av planforslaget, plandokumenter og  konsekvensutredninger med mer. Private og offentlige parter er representert i en arbeidsgruppe og en styringsgruppe for planarbeidet.

-Samarbeidet kan gi rask fremdrift med god koordinering og raske avklaringer, omforente løsninger og en realistisk gjennomføring, sier byutviklingsbyråd Christine Kahrs.

Stegvis gjennomføring

Utvikling av Storaneset vil innebære en gradvis utbygging over tid.

Les dokumentene i saken

Les sakene fra byrådet 21. mars