Gruppe på fire personer på matlager
UVENTET JULEHJELP: Fra dette matlageret pakkes julemat og gaver til de som trenger litt hjelp. Frelsesarmeen var av de som fikk et overraskende juletilskudd, og julebesøkende med gode nyheter. Fra venstre: Charlotte Spurkeland, byråd for barnevern, sosiale tjenester og mangfold, Ruth Eitrheim, daglig leder Frelsesarmeens velferdssenter, Moses Nangwala, frivillig Frelsesarmeen og Reidar Digranes, byråd for næring, kultur og idrett.
Bilde: Olaf Erlend Gundersen

Gir en halv million i juletilskudd

Tradisjonen tro, bevilger byrådet også i år juletilskudd til allmennyttige formål i sitt siste møte før jul. - Denne julegaven hjelper oss å hjelpe mange andre, sier Ruth Eitrheim i Frelsesarmeen.

Dersom det ved årsslutt er penger igjen på tilleggsbevilgningskontoen har det vært tradisjon for at byrådet på sitt siste møte før jul bevilger et beløp til ett eller flere allmennyttige formål. I år var det en halv million kroner igjen til «julegaver».

Byrådet bevilger følgende i juletilskudd over tilleggsbevilgningskontoen:

• 250.000 kroner til Frelsesarmeen, Bergen
  • 200.000 kroner til Kirkens bymisjon, øremerket tiltak rettet mot barn og unge
  • 50.000 kroner til Robin Hood-huset

Vil hjelpe sårbare grupper

Mann viser frem matvarer
DELER UT JULEGLEDE: Moses Nangwala jobber frivillig for Frelsesarmeen og er glad for å kunne hjelpe. Her viser han frem innholdet i julematpakkene som han har pakket mange av i desember.
Bilde: Olaf Erlend Gundersen

- Det er en glede for byrådet å kunne bruke resten av tilleggsbevilgningen vi har til disposisjon til å tildele juletilskudd for julen 2023 til disse tre organisasjonene. Spesielt nå i juletiden legger de frivillige organisasjonene ned en viktig ekstra innsats for noen av de mest sårbare innbyggerne i Bergen, sier Charlotte Spurkeland, byråd for barnevern, sosiale tjenester og mangfold som besøkte velferdsstasjonen til Frelsesarmeen med det glade budskapet.

- Hjelper oss å hjelpe andre

- Dette var en veldig overraskende og gledelig julegave å få. Dette hjelper oss med å kunne hjelpe andre som trenger det før jul, sier Ruth Eitrheim, daglig leder ved Frelsesarmeen sitt velferdssenter i Sandviken.

De har i desember hatt stor pågang av folk som har behov for en hjelpende hånd i førjulstiden. Sammen med seks-sju andre frivillige pakker og deler hun ut matposer med basisvarer og julemat, pluss gaver med leker til barnefamiler som trenger hjelp til en litt bedre jul.

Gledestårer

tre personer på matlager
BASISVARER OG JULEMAT: Matlageret får bein å gå på i desember. Juletilskuddet gir trygghet for at mer kan kjøpes inn, sier Ruth Eitrheim.
Bilde: Olaf Erlend Gundersen

- På det meste hadde vi mer enn 100 personer innom på en dag. I år ser vi at det er mange som merker at det er tøffe tider. Flere av de vi har besøk av er familier der begge foreldrene er i full jobb, men får likevel ikke får endene til å møtes. Det er nytt i år, og vi ser at det sitter langt inne hos mange å skulle be oss om hjelp. I går brøt en mann ut i gledestårer her når han så hva overraskelsesposen med mat og julegaver inneholdt. Ekstra tilskudd betyr at vi kan gi flere en litt bedre julefeiring og støtte til å møte det nye året, sier Eitrem.

- Det er imponerende å se den innsatsen som legges ned her, og sterkt å høre om møtene deres med besøkende. Vi håper at juletilskuddet kan være en håndsrekning til tre organisasjoner som gjør en viktig jobb for at bergensere som har det vanskelig skal få det litt bedre i juletiden, sier byråd Reidar Digranes.

Saken ble behandlet i byrådet 21. desember.

Les dokumentene i saken

Les også: Gir tilleggsbevilgning  til humanitært arbeid i Gaza