Bergens Forening mod Mishandling af Dyr

Bergen Byarkiv presenterer hver måned et dokument fra arkivene som forteller en historie. I år vil vi markere institusjoner, foreninger, organisasjoner, bedrifter og andre som har et jubileum i 2012.

For 150 år siden, den 26. april 1862, avholdtes Generalforsamling i arbeiderforeningens lokaler i anledning den påtenkte «trening mod mishandling af dyr». Initiativtaker var 13 av byens mest kjente embetsmenn og borgere.

Som formann og viseformann ble henholdsvis politimester Magelsen og biskop Birkeland valgt. Det øvrige styret besto av kjøpmann Lorentz Wesenberg, vognmann Mikal Iversen, farvermester H. Lampe, dyrlege A. Knudsen, overlege Danielssen og kjøpmann Wiberg Olsen.

Formålene til foreningen var å drive opplysningsarbeid, spesielt rettet mot skoler og mot mennesker som var i regelmessig kontakt med dyr gjennom yrke eller livsstil, samt å holde oppsyn og sørge for at de rettmessige ble anmeldt om de brøt loven og også sørge for å gjøre utfallet av sakene kjent i etterkant. De så også til andre forhold som ikke ble straffet ved lov, men som likevel var viktig for dyrenes velferd. Foreningen utførte forebyggende tiltak, som å sette opp vannkar langs veier med hestetrafikk og skilt med påminnelse om at hesten trengte hvile.

Ved oppstart besto foreningens økonomiske midler utelukkende av frivillige bidrag og medlemskontingenter, som utgjorde en minstesats på 24 shilling i året per medlem.

Etter 1894 var foreningen kjent som Foreningen til dyrenes beskyttelse i Bergen. Først i 1992 tok den navnet Dyrebeskyttelsen.

Noen av de vanligste sakene som meldes i inspektørjournalene, var hester med for dårlig sele- eller skotøy, eller som ble kjørt for hardt, men foreningen hadde også omsorg for andre dyr. En junidag i 1946 kan en f. eks. lese at en elev ved Fridalen skole blir rapportert for å ha «stegt en snegl» og plaget en fugl.

Arkivet på ca. en hyllemeter strekker seg fra 1862 til 1992 og inneholder medlemsfortegnelser, regnskap og annet relatert til administrasjon. Her finnes også politisaker, oversikter over avlivede dyr og utdeling av slaktemasker. Videre, inspektørdagbøker, utgivelser av medlemsbladet «Dyrenes Beskytter», samt medlemsblad fra Barneforening til dyrenes beskyttelse: «Fra Dyrenes Verden», som inneholder korte dyrehistorier.

Hentet fra forsiden av Dyrenes Beskytter 1912.
Bilde: Fra arkivet etter Dyrebeskyttelsen i Bergen A-3155.
Dikt: En måte å spre kunnskap på var å publisere forskjellige tekster og dikt som omhandlet dyr og dyr og menneskers relasjon. Ukjent forfatter, hentet fra Vestlandske tidende.
Bilde: Fra arkivet etter Dyrebeskyttelsen i Bergen A-3155.
Utdrag av inspektørdagbok, 1927. Her ser vi at saker som omhandlet hester dominerte.