Havneplan for Bergen 1903
Kommuneforhandlingene for 1903 har et ekstra bind. Dette består av Havneplankomiteens innstilling til ny havneplan for Bergen. Innstillingen inneholder en god del kart og tegninger, og forteller samtidig mye om den daværende situasjonen for havnen.
Meddelelse om Havneplankomiteens Indstilling
Les mer om havneplanen her Havneplanen 1903 | oVe.
Kraftoverføringsanlegg for Bergen. Innstilling fra vassdragskomiteen.
I protokollen fra 1907 kan du finne innstillingen om kraftoverføringsanlegg for Bergen. Dette er en omfattende utredning av byens vassdrag samt Samnangervassdraget, og hvordan disse kunne brukes som kraftkilder til byen. Innstillingene inneholder mange bilag med statistikk, kart og tegninger.
Innstillingen ligger som vedlegg til sak om Erhvervelse af Brugseier W. Konows Rettigheder i Bergsdalsvassdraget m.v. Direktelenke til Digitalarkivet: Kraftoverføringsanlegg for Bergen - innstilling fra vassdragskomiteen
Anordning av havnespor
I protokollen fra 1909 kan du finne en sak om havnespor i Bergen. Her kan en blant annet se Stadsingeniørens utredning av havneforholdene som bilag i saken. I utredningen gjøres det blant annet rede for næringskilder og trafikkforhold i havnen. Herunder fisketrafikken, handelsomsetning (særlig med utlandet), industri, turisttrafikk, emigranttrafikk og post.
Indstilling ang Spørsmålet om anordning av havnespor
Torghall på Zachariasbryggen
Allerede i 1898 ble det foreslått å bedre forholdene for Bergens torghandel ved å bygge en overbygd torghall. Forslaget ble gjenopptatt flere ganger og i 1913 var saken til behandling i bystyret. Torghallplanene fra 1913 ble ikke realisert, bl.a. på grunn av krigsutbrudd og bybrann. (Byggverk i Bergen, 2012.)
I kommuneforhandlingene kan du lese saken fra 1913 og se noen av tegningene. Planene om torghall ble ikke endelig skrinlagt før på 1960-tallet. Indstilling ang. Bevilgning av kr. 532,500 til oppførelse av en torvhal m.v. i Bergen.
Samferdsel. Gatebruksplan for Bergen, bybane, parkeringsanlegg under Klosteret, Askøybroen og rutebilstasjon
Kommuneforhandlingene dokumenterer hvordan kommunen og bystyret har tenkt at byen skal brukes, samt større endringer i bybildet. Trafikksituasjonen har vært behandlet i mange saker opp gjennom årene. I 1989 kan du for eksempel finne en sak som gjelder Gatebruks- og miljøplan. Prinsippvedtak etter 2. gangs behandling i Hovedutvalg for byutvikling, der spørsmålet om en innføring av en sentrumring for biltrafikk var tema.
Her kan du også finne saker om Bybane i Bergen - Melding til bystyret januar 1996, parkeringsanlegg og veitunnel under Klosteret, Askøybroen og tunnel under Lyderhorn og spørsmål om sentral rutebilstasjon mellom Store og Lille Lungårdsvann
Navneendringer - Tyskebryggen til Bryggen
I første møte etter frigjøringen ble det foreslått at Tyskebryggen forandret navn til Bryggen. Det ble vedtatt enstemmig.
Saken ble foreslått av ordføreren i møtet. Det er derfor ikke en innstilling til saken, og den er ikke søkbar. Du finner møtereferatet her: Vedtak av det midlertidige kommunestyret 25. mai 1945.
Du kan også finne en sak om endring av gatenavnet Tyskesmuget til Strangebakken, og en sak fra 1918 som gjelder spørsmål om forandring av navnet Bergen til Bjørgvin.
Kulturbygg på Verftet, Grieghallen, Festspillene og Den Nationale Scene
I kommuneforhandlingene kan du også finne saker som gjelder byens kunst- og kulturliv.
Her kan du blant annet finne saker om etablering av kulturhus på Georgernes Verft, overdragelse av en del av Engen til tomt for en ny Teaterbygning, avståelse av grunn til Harmonien for oppføring av en "Edvard Grieg Hall" og bidrag til de første Festspillene i Bergen