Innspillsmøte om tomtevalg på Dokken

Tomtevalg for Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet: Innspillsmøte 20. april

Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet skal samlokaliseres i området Dokken og Jekteviken. I forslag til arealstrategi for Dokken pekes det på tre tomtealternativer.

Alternativene gir aktørene en sentral plass i bybildet på lang sikt, og legger opp til en videreutvikling av Havbyen på Dokken.

Bergen kommune er i forhandlinger om salg av tomt til Statsbygg, som har ansvar for realisering av samlokaliseringsprosjektet. Som grunnlag for videre forhandlinger skal det fremmes prinsippsak om tomtevalg for Hi og Fdir til Bystyret i junimøtet 2021. Innspillsmøtet har som intensjon å belyse ulike perspektiver, muligheter og utfordringer som er relevante og viktige å belyse i denne sammenheng.

Innspill etter møtet

Vi har mottatt tre innspill etter møtet:

Program:

VELKOMMEN!

Byråd Klima, miljø og byutvikling, Bergen kommune - Thor Haakon Bakke
Programleder for Dokken, Bergen kommune - Laura Ve

PRESENTASJON AV HØRINGSFORSLAG DOKKEN 2050 AREALSTRATEGI

Føringer og kontekst for tomtealternativene
Prosjektleder Bergen kommune - Knut Andreas Knutsen

Pågående arbeid med KDP Kollektiv Vest
Direktør plan- og bygningsetaten - Mette Svanes

GRUNNFORHOLD,FORURENSNING OG
EKSPANSJON I SJØ

Presentasjon av utredningsarbeid
Prosjektleder Norconsult - Håvard Hovstad

P A U S E

HAVNEDRIFT I ET TRANSFORMASJON- OG UTVIKLINGSOMRÅDE

Hvordan påvirker tomtealternativene Bergen Havn sin aktivitet på kort og lang sikt?
Leder eiendom og drift Bergen Havn AS – Morten Albriktsen​

STATLIG SAMLOKALISERINGSPROSJEKT I DEN NYE BYDELEN

Hva er Statsbygg opptatt av når det skal velges tomt for nybygg som skal levere høy standard for oppdragsgiver, brukere og for byen?
Direktør Fiskeridirektoratet - Per Sandberg, Direktør Havforsknings-instituttet - Sissel Rogne og Prosjektleder Statsbygg - Jorleif Jørgenvåg

VIKTIGE FORHOLD SOM VEKTLEGGES UTFRA
KOMMUNENS EIERRROLLE

Hva er Bergen kommune som eier opptatt av når det skal selges tomt på Dokken til samlokaliseringsprosjektet?
Prosjektleder Bergen kommune - Laila Sandvik

FORMÅLSBYGG OG BYLIV

Hvilke forventninger har vi til arkitektur i Bergen?
Byarkitekt Bergen kommune – Maria Molden

SPØRSMÅL OG BETRAKTNINGER FRA PUBLIKUM

OPPSUMMERING OG VEIEN VIDERE

Bakgrunn

Bergen bystyre besluttet i juni 2019 oppstart av plan- og programarbeid for transformasjon av godshavnen til en ny bydel. I samme sak besluttet bystyret at Dokken også var et bra område for etablering av nybygg for samlokalisering av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet.

Vedtak om lokalisering av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet på Dokken ble fattet på bakgrunn av et utredningsarbeid der flere tomter var vurdert, men der Dokken var vurdert som best egnet. Siden vedtaket i 2019 er det innledet forhandlinger om opsjonsavtale mellom Bergen kommune og Statsbygg for salg av tomt. Som grunnlag for videre arbeid med opsjonsavtale arbeides det nå med en prinsippsak om anbefaling av tomt som skal behandles i bystyret i juni 2021.

For å holde ønsket fremdrift i prosjektet til Statsbygg om samlokalisering av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet, vil det være avgjørende å få avklart tomtevalg før sommeren 2021. Dette henger sammen med statlige beslutningsprosesser, herunder bevilgninger i statsbudsjettet for 2022.

Tomtealternativene er vist i høringsforslag til Dokken2050 Arealstrategi som Byrådet vedtok å legge på høring og offentlig ettersyn i mars 2021. Forslaget til arealstrategi viser tre ulike tomtealternativer for avforskningsinstituttet, Fiskeridirektoratet og Akvariet. Alternativene har god eksponering, både mot sjø og i fremtidig bybilde på land. Aktørene får en sentral plass i bybildet på lang sikt, og legger opp til en videreutvikling av Havbyen på Dokken. Tomtene har et godt utviklingspotensial, og arealstrategien skal være fleksibel nok til å imøtekomme virksomhetenes arealbehov. Mulighet for forskning og formidling utendørs og under vann er også til stede i alle tomtealternativene, og gir tilfredsstillende nærhet til dypvannskai for Havforskningsinstituttet, samtidig som de vil være skjermet for vær og vind knyttet til den rådende nordvestvinden, gitt foreslått ekspansjon i sjø ved Jektevikens tverrende.

Følg oss på