Bilde av to forskningsomtaler om tiltak mot ensomhet blant eldre
Forskning om tiltak mot ensomhet blant eldre

Nye forskningsomtaler: Tiltak mot ensomhet blant eldre

Hva hjelper mot ensomhet og hvordan kan en kommune jobbe for å motvirke ensomhet blant eldre? To forskningsomtaler kan gi deg svar.

Byrådsavdeling for helse og omsorg i Bergen kommune skal utrede og utvikle tiltak for å forebygge ensomhet og psykiske plager blant eldre. Som grunnlag i dette arbeidet ønsket de en eller flere kunnskapsoppsummeringer over forskning om tiltak som har vist seg å være virksomme for å forebygge ensomhet. Dette skal inngå som kunnskapsgrunnlag for rullering av kommunens folkehelseplan, samt i annet planarbeid i kommunen, som for eksempel ny seniorplan, tilskuddsordning mot ensomhet og i høringssvar til regjeringens Bo trygt hjemme-reform.

Høgskulen på Vestlandet og Folkehelseinstituttet har skrevet to forskningsomtaler på to artikler som oppsummmerer kunnskapen om temaet:

• Fellestrekk for virksomme tiltak mot ensomhet blant eldre: de gode tiltakene er tilpasset lokale forhold, inneholder brukermedvirkning og er både mulighetsskapende og engasjerende. Last ned forskningsomtalen:
  • Tiltak for å forebygge ensomhet blant eldre: forskningsomtalen ser på tiltak som sosiale programmer, fysisk aktivitet, teknologi og sangøvelser og oppsummerer om disse faktisk har effekt. Last ned hele forskningsomtalen:

Etablert samarbeid

Forskingsomtalen er laget av Høgskulen på Vestland, i et samarbeidsprosjekt med Kunnskapskommunen Helse Omsorg Vest. Omtalen skal være til støtte for beslutningstagere i kommunenes helse- og omsorgstjenester.  KS er en aktiv partner i prosjektet og ønsker å styrke denne typen kunnskapsarbeid for hele landet, med kommuner i Vestland og Rogaland som pilot.