Bildet viser en trygghetsalarm.

Har du funksjonssvikt og bor hjemme, kan velferdsteknologiske hjelpemidler hjelpe deg med å mestre hverdagen bedre og sikre rask hjelp ved sykdom eller uhell.

Har du behov for helse- eller omsorgstjenester, kan teknologi gi både deg og dine pårørende trygghet og frihet. Du kan samtidig ha nytte av andre tjenester som kan hjelpe deg å mestre mer av din egen hverdag. 

Les gjerne mer om disse tjenestene: 

 

Mange av løsningene som er beskrevet i dette avsnittet, finner du i ulike elektronikkbutikker. Bergen kommune kan ikke lenke direkte til kommersielle aktører av konkurransemessige hensyn, men bruk gjerne internett til å søke deg frem til hvor du får tak i de ulike løsningen som passer best til ditt behov.

Brannsikkerhet

Sørg for at hjemmet ditt har røykvarslere som fungerer. Test gjerne røykvarslerne hver måned og når du har vært borte noen dager. Du skal høre alarmen fra soverommet med lukket dør. Brannvesenet anbefaler at du benytter seriekoblede røykvarslere. Bytt batteri en gang i året. Be gjerne om hjelp fra pårørende til å klatre opp for å teste røykvarsleren og skifte batterier.

For å styrke brannsikkerheten i hjemmet ditt, kan du installere en komfyrvakt. Denne vil først utløse en alarm dersom det skulle oppstå en farlig situasjon. Er det ingen som reagerer på alarmen, vil den kutte strømmen til komfyren. Komfyrvakt er pålagt i alle nye boliger fra og med 2010.  

Lyssensor

Skaffer du deg en sensor som slå på lyset i en eller flere lamper når den registrerer bevegelse i hjemmet ditt, kan du gå tryggere på toalettet om natten. Dette gjør at du slipper å famle etter lysbryteren i nattemørket, og du reduserer dermed også risikoen for fall. Det kan også være nyttig å ha en slik sensor på utelyset. Da blir det enklere og tryggere å komme seg inn, når du kommer hjem etter at det har blitt mørkt. 

Innbruddsalarm

En innbruddsalarm beskytter hjemmet ditt når du ikke er i boligen. Samtidig kan en slik alarm beskytte deg når du er hjemme ved et eventuelt innbruddsforsøk. I tillegg blir risikoen for innbrudd redusert, dersom du har alarm i boligen. 

Alarmer er en type velferdsteknologi  som kan gi økt trygghet og selvstendighet. Det finnes flere typer teknologi og alarmer som dekker ulike behov. Kommunen vil sammen med deg, og eventuelt dine pårørende, finne ut hva som passer best. 

Teknologien er enkel å bruke og krever ikke at du har tekniske forkunnskaper. Kommunen har ansvar for å installere og vedlikeholde utstyret.

Trygghetsalarm

  • En trygghetsalarm består av en mottaker og en alarmknapp du enten kan ha på armen eller i snor rundt halsen. Den er vanntett. Det finnes alternative løsninger dersom du ikke kan bruke den vanlige alarmknappen.

Varsling om fall, bevegelse eller røykutvikling

  • Du kan få installert sensorteknologi som registrerer om noe er unormalt i hjemmet ditt. For eksempel om du faller, om du åpner ytterdøren på et tidspunkt det ikke er hensiktsmessig eller om du blir borte fra sengen i lengre tid om natten. Alarmene registrerer også røykutvikling.

Hva skjer når alarmen utløses? 

Etter at du har fått tildelt alarm, vil kommunen lage en avtale med deg og eventuelt dine pårørende om hvordan alarmer som blir utløst skal håndteres. Ofte vil det først gå en melding til dine pårørende. Om ikke alarmen håndteres av dem, vil kommunens responssenter bli varslet. Her jobber det helsepersonell som vil hjelpe deg.  Responssenteret er bemannet hele døgnet.  

Alarmene du kan søke kommunen om å motta, kan være nyttige hjelpemidler for deg som 

  • er voksen, bor i eget hjem og kan få økt trygghet og selvstendighet ved å bruke teknologien.
  • har medisinske indikasjoner som tilsier at du kan komme i en situasjon som gjør at du trenger rask hjelp, samtidig som du har redusert evne til å varsle selv ved behov for hjelp.
  • har en form for fysisk og/eller kognitiv funksjonssvikt. 
  • er over 85 år. Ønsker du trygghetsalarm og er over 85 år, vil du bli tildelt dette uten behovsprøving. 

Du kan søke digitalt eller sende oss søknadsskjema på papir.

Digital søknad

Logg inn og fyll ut digital søknad. Du logger inn gjennom den nasjonale ID-porten.

Søknadsskjema på papir

Last ned søknadsskjema (pdf) Send ferdig utfylt søknad til oss i posten. Du finner oversikt over hvor du skal sende søknaden lenger nede i dette avsnittet. 

Fullmakt for å søke på vegne av andre

Du kan be andre om å hjelpe deg med søknaden. Husk å legge ved fullmakt. Hvis dere søker digitalt, må personen som fyller ut søknaden logge seg inn. Last ned Bergen kommunes fullmaktsskjema (pdf)

Ettersending av dokumentasjon og fullmakt 

Du kan ettersende dokumentasjon og fullmakt til søknaden din digitalt eller i posten. Logg inn og ettersend dokumentasjon eller fullmakt digitalt

Bruk adressene under for å ettersende dokumentasjon eller fullmakt med posten.

Her ser du hvor du skal sende søknad, fullmakt og dokumentasjon på papir:

Voksne og eldre som søker helse- og omsorgstjenester for første gang, blir som hovedregel kartlagt og vurdert av et vurderingsteam. Teamet sørger for nødvendig helsehjelp i vurderingsperioden, med særlig fokus på rehabilitering og å gjøre deg så selvhjulpen som mulig. Les mer om vurderingsteamet 

For søkere til tjenesteområdene nedenfor, henter saksbehandler inn nødvendig informasjon fra søker selv, helsepersonell, pårørende eller verge. Brukere i disse tjenesteområdene, vil ikke bli vurdert av et vurderingsteam:

  • Tjenester til voksne med psykiske lidelser 
  • Tjenester til barn og unge med psykiske lidelser 
  • Tjenester til mennesker med utviklingshemming  
  • Tjenester til somatisk syke og funksjonshemmede barn 

Vedtak  

Etter en vurderingsperiode eller når vi har fått informasjonen vi trenger, fatter vi et vedtak som beskriver hvilke tjenester du eventuelt har blitt tildelt.  Sammen med vedtaket vil du få en begrunnelse. Du har fire ukers klagefrist på vedtaket. 

Her finner du mer informasjon om hvordan du kan klage på vedtak

Saksbehandlingstid 

Kommunen behandler saken din så raskt som mulig. Hvis behandlingstiden blir lengre enn en måned, får du skriftlig beskjed om årsaken til dette. Samtidig vil du få informasjon om når du kan forvente svar på søknaden din. 

For informasjon om priser på alarmer som blir tildelt fra Bergen kommune, se under avsnittet “Digital og mobil trygghetsalarm[AE1] [NJ2] [GL3] [NJ4] ” her: Samlet oversikt over avgifter og egenbetalinger. Du må skrolle litt nedover på siden for å få fram tallene.

Alarmer og teknologi du skaffer selv

Du må selv undersøke priser for alarmene og teknologien du kan skaffe deg på egen hånd. Mange elektronikkbutikker selger ulike løsninger, og der kan du få hjelp til å finne det som passer for deg. 

Bergen kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.

Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger

Søk digitalt om helse- og omsorgstjenester