Oppdatert kravspesifikasjon 1. februar 2024

Kravspesifikasjon med sjekkliste for reguleringsplanforslag er oppdatert 1. februar 2024. Her følger en oversikt over de viktigste endringene.

Oppdateringer i kravspesifikasjon med sjekkliste 1. februar 2024:

• I punkter om høyder på bebyggelse er begrepet byggehøyder (BH) fjernet. Det skal kun brukes gesimshøyder og mønehøyder i fastsetting av høyder på bebyggelse. Dette er i henhold til veileder grad av utnytting, byggteknisk forskrift og kommende SOSI-standard.
  • Nytt punkt under 1.2 Tittelfelt og tegnforklaring: “Dersom planområdet sammenfaller helt eller delvis med en annen plan for et annet vertikalnivå enn det denne nye planen omfatter, skal tegnforklaringen opplyse om dette (oppgi navn og nasjonal arealplan-ID). Det må presiseres om disse planene skal gjelde uendret.”
  • Plankart:
    • Oppdatert følgende punkt til å omfatte også KDP og gjeldende reguleringsplaner og at dette må vurderes konkret: "Hensynssoner fra KPA, KDP og/eller gjeldende reguleringsplaner kan videreføres i reguleringsplanen som hensynssoner eller innarbeides i arealformål og bestemmelser som ivaretar formålet med hensynssonen. Hensynssoner skal kun brukes i nødvendig utstrekning. Videreføring av hensynssoner må vurderes konkret. Tilsvarende vurdering må gjøres for andre juridiske linjer/punkt og bestemmelser i gjeldende reguleringsplaner."
    • Spesifisert at frisiktlinjer- og soner kun skal benyttes for siktsoner etter vegloven.
    • Strøket punkt om at oversendelse av sosi skal inneholde navn og kontaktinfo til konstruktør.
  • Planbeskrivelse, oppdatert punkt: " Foto og illustrasjoner skal ha god lesbarhet både digitalt og ved utskrift på papir." Saksbehandler sjekker som regel dette kun på skjerm, men det er viktig med god lesbarhet også i papirformat med tanke på offentlig ettersyn.
  • Illustrasjonsplan - nye punkter:
    • “formålsgrenser skal vises”
    •  “Hensynssoner, bestemmelsesområder og andre elementer fra plankart tas inn ved behov.”
  • Snitt og oppriss - nye punkter:
    • "Skal vise murer, skjæringer og fyllinger."
    • "Skal være påført høyde- og lengdeakser."
    • "Skal leveres målestokkriktig i PDF-format. Målestokk skal være påført."
    • "Eventuelle unntak fra maksimale gesims-/mønehøyder skal også illustreres." Hensikten er at der det i bestemmelsene åpnes for unntak f.eks. heishus eller andre takoppstikk på deler av tak, må dette også illustreres.
  • Fotomontasje, perspektiv - nye punkter:
    • "Eventuelle unntak fra maksimale gesims-/mønehøyder skal også illustreres."
    • "Skal samsvare med plankart og bestemmelser".
    • “Det må fremgå hvor illustrasjon er sett fra, og hvilken retning de viser mot.”
  • Nytt punkt om klimanorm lagt til. Skal leveres i excel-format i henhold til veileder.
  • Punkt om klimagassberegning er oppdatert med krav om levering i rapportmal (excel-format).
  • Skredfarevurdering og flomfarevurdering:
    • Lagt til formuleringer om når dette må utarbeides.
    • Lagt til formulering om at klimapåslag må inkluderes i beregninger.
  • Kvikkleirevurdering - nytt punkt i sjekkliste med tilhørende tekst:
    • Skal utarbeides dersom planområdet er under marin grense, og det ikke er berg i dagen eller mindre enn 2 meter til fast fjell.
    • Skal utarbeides i henhold til NVEs veiledere og retningslinjer.

• Før øvrig er det gjort justeringer i formuleringer og flyttet på enkelte punkt uten at innhold er endret.
  • Følgende er ikke tatt inn i kravspesifikasjonen, men er greit å minne om: For saker som ble opprettet før mai 2022, må både  gammelt og nytt saksnummer føres opp i plandokumentene. Eksempel: 202004999 / PLAN-2022/20625
     Bergen kommune - Informasjon om saksnummer i forbindelse med nytt sakssystem i Plan- og bygningsetaten

Vi tar gjerne i mot innspill til kravspesifikasjonen: PrivatePlaner.Forslagskasse@bergen.kommune.no