Verktøy for bystyreutvalgene

Kommuneloven og reglement for bystyret og bystyreutvalgene gir deg som bystyremedlem ulike verktøy til å ta opp saker. Her får du oversikt over hvilke, og hvordan de brukes.

Kommuneloven og reglement for bystyret og bystyreutvalgene gir deg som bystyremedlem ulike verktøy til å fremme synspunkt, ta opp saker, få vurdert lovligheten av vedtak og få svar på spørsmål.

Forslag

Et forslag er et alternativ til endring av, eller et tillegg til innstillingen som foreligger i en sak. Representanter som deltar i et møte, kan fremme forslag ved behandling av en sak. Det kan fremmes alternative forslag eller tilleggsforslag. Alle forslag voteres over og protokollføres. Forslag som får flertall i utvalget, blir en del av utvalgets innstilling til bystyret. Forslag som blir nedstemt i utvalget kan fremmes på nytt i bystyret.

Merknad

Representanter som deltar i et møte, kan fremme merknader ved behandlingen av en sak. Merknader som har fått flertall blir en del av bystyrets innstilling til bystyret, og skal voteres over på samme måte som forslag. Flertallsmerknader fra et bystyreutvalg som ikke innstiller i saken, men som har saken til orientering, må fremmes på nytt i bystyret.

Høring

En høring er utspørring i utvalget av personer som er innkalt for å forklare seg om et spesielt forhold eller informere om et saksområde. Høringer benyttes til å føre politisk tilsyn og kontroll, men er også et godt verktøy for informasjonsinnhenting, for eksempel i forbindelse med avvik eller ved mistanke om kritikkverdige forhold. Et mindretall på minst 1/3 av utvalgets medlemmer kan kreve å arrangere en høring om ett tema. Utvalget bestemmer selv opplegg for gjennomføringen av høringen, og velger selv hvem de ønsker å innkalle. Utvalget kan innkalle byrådet eller representanter for kommunens forvaltning til en høring. Alle partier og uavhengige representanter som ikke er representert i utvalget, inviteres til å delta. Utvalget avgjør hvordan høringen skal følges opp.

Be om en sak

Et flertall i et utvalg kan pålegge byrådet eller ordføreren å fremme en sak om et konkret tema. Et mindretall i et utvalg kan be om det samme, men har ikke samme rettighet til å få fremlagt en sak.

Skriftlig spørsmål

Skriftlige spørsmål innenfor de respektive utvalgenes ansvarsområder kan stilles av utvalgets medlemmer og møtende varamedlemmer, og oversendes elektronisk til postmottak for Bystyrets kontor.   

Bystyrets kontor oversender spørsmålet til vedkommende byråd eller utvalgsleder. Spørsmålet skal besvares skriftlig innen 14 dager. Bystyrets kontor oversendes spørreren svaret på spørsmål.  I utvalgsmøtene har de som har sendt inn spørsmål anledning til å stille oppfølgingsspørsmål til svar som foreligger ved utsending av sakspapirer til møte.  

De partier som ikke er representert i et bystyreutvalg kan sende inn skriftlige spørsmål til byrådet. Svar fra byrådet blir lagt frem i utvalgsmøtet.    

Alle skriftlige spørsmål og svar legges inn i Bergen kommunens spørsmålsregister.  Skriftlige spørsmål og svar registreres i det elektroniske spørsmålsregisteret.

Innkalling av kommunale virksomheter

Leder av utvalg eller 1/3 av representantene i et utvalg kan kreve at representanter for kommunale virksomheter som er underlagt utvalgets ansvarsområde, innkalles til utvalget for å redegjøre om en bestemt sak eller et saksfelt. Byråden avgjør hvem fra virksomheten som orienterer utvalget.

Orienteringer og befaringer

Utvalgene kan innkalle byrådet for å orientere om ulike tema. Videre kan utvalget invitere aktører utenfor kommunen til å komme i utvalgsmøte og informere om ulike saksfelt. Utvalgene kan også velge å dra på befaringer for å få bedre innblikk i en bestemt sak eller i et saksfelt.

Underutvalg og arbeidsutvalg

Utvalgene kan opprette:

  • permanente underutvalg som forbereder bestemte sakstyper
  • ad hoc arbeidsgrupper som forbereder enkeltsaker
  • arbeidsutvalg som tilrettelegger for utvalgets virksomhet