3D-illustrasjon av nytt gatetun i Konsul Børs gate
Illustrasjon av nytt gatetun i Konsul Børs gate.
Bilde: Asplan Viak

Møhlenpris gatebruksplan

Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten har utarbeidet forslag til gatebruksplan for Møhlenpris. Planen avklarer arealbruk og premissene for hvordan gatene på Møhlenpris skal opparbeides i fremtiden.

Planforslaget var på høring og offentlig ettersyn høsten 2023, og revidert planforslag ble sendt fra fagetaten til Byrådsavdeling for byutvikling i juni 2025.  

Gatebruksplanen er utformet i tråd med overordnede planer og vedtak i bystyret (sak 218- 16, bystyremøte 21.09.2016) i forbindelse med behandlingen av forrige Grønn Strategi:

  • «Bergen kommune skal arbeide for å få gjennomført et forsøksprosjekt med «Bilfri bydel» på Møhlenpris innen utgangen av 2017. Bystyret ber også byrådet vurdere hvordan områder på Nygårdshøyden kan gjøres til bilfri soner, og hvordan enkeltgater i hele Bergen sentrum kan prioriteres for fotgjengere og syklister.»

«Bilfri» er ikke ment som et totalforbud mot privatbil på Møhlenpris, men gatebruksplanen legger til rette for en gradvis reduksjon av areal for bil til fordel for myke trafikanter, opphold og lek. Bilene vil ikke forsvinne fra gatebildet i sin helhet.

Hva anbefaler gatebruksplanen?

Kjøremønster

Kart som viser kjøremønsteret i området
Kartet viser planlagt kjøremønster.
Bilde: Bergen kommune

Adkomst til Møhlenpris fra Wolffs gate beholdes slik som den er i dag. 

For å frigjøre areal til myke trafikanter anbefales det et internt ringvegsystem, hvor gatene i hovedsak har envegskjøring. Disse gatene fordeler trafikken og gir tilkomst til øvrige gater. De interne gatene utformes som gatetun uten gjennomgangstrafikk, men det vil fremdeles være mulig å kjøre inn for korte stopp, eksempelvis for varelevering og offentlige tjenester som hjemmehjelp blant annet. Disse gatene er markert med grønt på figuren til høyre.

Gatetun

Det foreslås et sammenhengende nett av gatetun som gir myke trafikanter prioritet og de eksisterende gatetunene beholdes. I gatetun har kjørende vikeplikt for gående, og det er forbudt å parkere utenom særskilt anviste plasser for forflytningshemmede. Gatetun skal utformes uten nivåforskjeller eller oppdeling av kjørebane og fortau, og møbleres med for eksempel planter og benker.

Parkering

Det anbefales å redusere gateparkering på Møhlenpris. Som erstatning for noen av gateparkeringsplassene, anbefales det å etablere beboerparkering under Puddefjordsbroen. Arealet benyttes allerede til parkering med totalt 53 plasser. Det er gjennomført en mulighetsstudie (datert 16.12.2022) som viser hvordan arealet kan transformeres til beboerparkering med inntil 69 parkeringsplasser, og hvordan en forbedret gang- og sykkelveg til Dokken kan etableres.

Når alle foreslåtte tiltak i gatebruksplanen er gjennomført vil det være rundt 190–210 parkeringsplasser tilgjengelig i boligsone 4 (redusert med 3 fra høringsforslaget). 12 parkeringsplasser i gatetun reservert for forlytningshemmede, 7 drop-off plasser i tilknytning til skole og barnehage, og 63 plasser i eksisterende beboeranlegg.

Kart som viser en oversikt over planen for området.
Illustrasjonsplan over området.
Bilde: Bergen kommune

Videre prosess

Det er ikke satt av midler til detaljplanlegging, gjennomføring og drift av tiltaket i kommunale budsjetter, men som følge av politisk bestilling kan det igangsettes detaljprosjekter i tråd med gatebruksplanen. Detaljprosjekter kan gjennomføres trinnvis over flere år i takt med behov og finansiering, og hvert detaljprosjekt skal byggesaksbehandles. Gatebruksplanen skal derfor være et fleksibelt verktøy som gir rom for revideringer dersom det er behov.

Saksdokumenter: