Illustrasjon av nytt sykehjem fra planforslaget
Illustrasjonen viser hvordan sykehjemmet vil kunne tilpasse seg mot terreng og vegetasjon i sør og øst. Illustrasjonen er hentet fra planforslaget.
Bilde: Link arkitektur

Byggeprosjekt Frieda Fasmer - nytt sykehjem

Bergen kommune skal bygge nytt sykehjem på nabotomten til eksisterende Frieda Fasmer sykehjem i Loddefjord.

Status: Detaljregulering og forprosjekt

Prosjektbeskrivelse

Sykehjemmet skal inneholde 90 korttidsplasser. 20 av plassene er avsatt til rehabilitering. Sykehjemmet skal ha beboerrom og treningsfasiliteter. Bygget vil også inneholde kafe og et uteområde som både innbyggere og brukere av sykehjemmet kan bruke.

Illustrasjon som viser plassering av nytt sykehjem i fugleperspektiv
Illustrasjonen i 3D som viser sykehjemmet i omgivelsene hvor det eksisterende er nærmeste nabo i nord.
Bilde: Link Arkitektur

Prosjektet har høye miljøambisjoner. Det vil være utstrakt bruk av massivtre og egenproduksjon av energi i bygget. Videre legges det opp til utslippsfri byggeplass.

Prosjektet skal også utbedre Vadmyrveien og tilhørende kryss, samt legge om infrastruktur som høyspentnett, vann og avløp.

• Adresse: Vadmyrveien (mellom 79 og 83)
  • Størrelse: Ca 13.000 m2
  • Entrepriseform: Totalentreprise
  • Arkitekt: Link arkitektur
  • Regulering: Norconsult
  • Prosjektering byggherre: Multiconsult
  • Oppstart: 2025/26 (avhenger av regulering).

Prosjektleder i Etat for utbygging: Magnar Rusten