Prosjektbeskrivelse
Graveklubbprosjektet “Nedre Nygård del 1” er første del av et større prosjekt for fornying av Nygårdsområdet. Nedre Nygård del 1 sin geografiske avgrensing er fra og med Nygårdsgaten i vest til Lars Hilles gate i øst, og har Strømgaten som sin nordlige grense. Prosjektet inngår i Graveklubbens prosjekter, og BIR er prosjektleder og administrator. Bergen kommune v/Bymiljøetaten har ansvar for gateopprustning og tilrettelegging for myke trafikanter.
Arbeidet er forventet å ta cirka to år.
Prosjektet vil omfatte følgende:
- etablering av bossnett
- fornying av strømførende kabler og økning av kapasiteten i nettet
- etablering av moderne fiberbredbånd
- etablering av overvannsystem og opprusting av eksisterende vann- og avløpsnett
- opprusting av gater og byrom
- etablering av mobilpunkt og bedre tilrettelegging for myke trafikanter
Prosjektet bygges ut i faser i tett samarbeid med nødetatene. Dette er for å sikre at utrykningskjøretøy skal ha tilkomst til enhver tid, og for å skåne omgivelsene.
Gateopprustning, sykkelfelt og bildeling
Gatedekket i området blir fornyet når gravingen er ferdig, men det blir ikke store endringer i bruken av gatene sammenlignet med i dag. I Lyder Sagens gate skal Bymiljøetaten etablere et såkalt mobilpunkt, med fire plasser for elektriske bildelingsbiler og sykkelparkering.
For beboere i området som ikke er avhengig av å bruke bil hver dag, kan bildeling være et godt alternativ til å eie egen bil. Med mobilpunktet blir dette tilbudet mer tilgjengelig, og erfaringen fra lignende områder er at bildeling frigjør plass i gatene til glede for alle. Hver bildelingsbil erstatter omtrent 10 privateide biler.
I Jonas Reins gate ved St Jakob kirke kommer det et sykkelfelt mot kjøreretningen som binder sammen sykkeltrafikk fra Nygårdshøyden med sykkelveien i Lars Hilles gate.
For å få på plass de nye elementene i gatene, blir antall parkeringsplasser i boligsonen og på avgiftsplasser redusert.
Redusert fremkommelighet og parkering mens arbeidet pågår
- Mens arbeidet pågår vil det i enkelte faser bli omlegging av trafikkmønsteret. Dette vil bli skiltet.
- Det vil være redusert mulighet for parkering, men vi tilstreber å ha plasser tilgjengelig, spesielt for HC.
- Det vil være redusert fremkommelighet for både fotgjengere, syklister, biler og andre trafikanter. Det vil likevel alltid være tilkomst til alle bygg for myke trafikanter.
- Næringsdrivende vil fortsatt få varelevering, men ikke nødvendigvis fra vanlig sted.
Praktisk informasjon om arbeidet
- En rekke tiltak iverksettes for å redusere støy, men beboere og andre i gaten må likevel forvente at støyende arbeid vil forekomme i anleggsperioden.
- Arbeidet legges normalt til kl. 7-15, men entreprenøren har anledning til å jobbe til 19 dersom de ser det hensiktsmessig for fremdriften.
- Entreprenøren er ansvarlig for å sikre at BIR har tilkomst til beboere sine bosspann. Dette kan innebære å flytte spannene fra opprinnelig tømmepunkt til et sted det er tilkomst dersom det er nødvendig.
- Arbeidet er forventet å ferdigstilles i 2022, og beboerne i området skal etter planen begynne å bruke bossnettet ved årsskiftet 2023/2024.
Kontaktinformasjon
- Prosjektleder for hele arbeidet er Carl Nødtvedt i BIR: carl.noedtvedt@bir.no / 928 52 675
- Kontaktperson i Bymiljøetaten er Karoline Kalstveit Karoline.Kalstveit@bergen.kommune.no
- For øvrig kontaktinformasjon (vann og avløp, fiber, BKK), se Graveklubben.no