Breiviksbakken
Arbeidene med å etablere overvannsrør i Breiviksbakken fortsetter. Her fra krysset inn mot Skuldveien.
Bilde: Stig Lykken Nygård/Bergen Vann

Fornying av vann- og avløpsledninger i Breiviksbakken

Bergen Vann skal legge nye vann- og avløpsledninger i Breiviksbakken opp til Helleveien. Dette for å sikre en trygg vannforsyning og separere avløp og overvannsledning.

Ett lag med asfalt er nå lagt i nedre del av Breiviksbakken. Fortau og veibane
Ett lag med asfalt er nå lagt i nedre del av Breiviksbakken
Bilde: Stig Lykken Nygård/Bergen Vann

Etter at Vestafjell AS meldte sin konkurs 30. november 2023, er en ny entreprenør på plass for å fortsette, og ferdigstille, arbeidene med ny vann- og avløpsledning i Breiviksbakken. Fyllingen Maskin as startet opp 11. desember, og prosjektet antas å være ferdigstilt i løpet av høsten 2024. Vi vil holde dere orientert om videre fremdrift her.

Vi beklager nok en gang for ulempene beboere har opplevd i forbindelse med den uforutsatte forsinkelsen.

Rent vann til folk og fjord

For å sørge for rent vann til folk og fjord, fornyer vi kontinuerlig vann- og avløpsnettet vårt. Turen har nå kommet til området rundt Breiviksbakken.

Arbeidet vil pågå ut mars 2024, og i anleggsperioden vil Breiviksbakken være stengt for gjennomkjøring. Det vil også medføre noe endret mønster for fotgjengere i området, og mer trafikk i Skuldveien.

Anleggsarbeidet vil dessverre medføre en del støy fra gravemaskiner, sprengning og pigging av fjell.  Arbeidet vil i hovedsak foregå mandag til fredag mellom kl 07.00 og kl 17.00.  Beboere vil bli varslet ved sprengning.

I anleggsperioden vil vi i kortere perioder måtte stenge vann til abonnentene, men dette vil bli varslet i god tid.

Fremdrift

Grøft i Breiviksbakken. Nye avløpsrør
Entreprenør har i samarbeid med Wimo sikret mur ved Biskopshavn kikre med bolter og sprøytebetong.
Bilde: Stig Lykke Nygård

Hele prosjektet vil foregå fra krysset Ellerhusveien/Breiviksbakken opp til Helleveien. Arbeidet er delt inn i tre faser hvor en fase blir ferdigstilt før vi begynner på den neste.

• Fase 1 (blå) - fra krysset Breiviksbakken/Ellerhusveien - Skuldeveien
  • Fase 2+3  (gul) - fra krysset Skuldeveien - Helleveien

Biltrafikken vil i denne fasen gå gjennom Ellershusveien - Helleveien.

Biltrafikken som skal til Gamle Breiviksbakken må kjøre vis Skuldveien.

• Fase 3  (grønn) - krysset i Helleveien. Forventet oppstart 8. januar 2024.
Faser Breiviksbakken
Arbeidet vil foregå i tre faser

Separere avløp og overvannsledning

Separering* av avløp betyr å skille overvann og spillvann (kloakk). Overvannet slippes ut i bekk eller andre naturlige vannveier, og spillvannet ledes til renseanlegg.

Kontaktopplysninger

Vi ønsker et godt samarbeid med berørte huseiere og ønsker at arbeidet kan gjennomføres med så liten ulempe som mulig for beboere i området. Bare ta kontakt med oss i Bergen Vann om det skulle være noe.

Byggherre: Bergen Vann

Prosjektleder: Ronny Rødberg, mob 952 93 847, ronny.rodberg@bergen.kommune.no

Meld inn feil til Bergen kommunes døgnbemannede Vaktsentral

Kan vi nå deg?

Vi ønsker å informere direkte dersom det skjer noe viktig som berører deg. Sørg derfor for at vi har oppdatert kontaktinformasjon på deg.

Aktuelle artikler

*Separering av avløp er både økonomisk og miljømessig fornuftig, siden det fører til at en mindre mengde avløpsvann ledes til renseanlegg og renses, samtidig som man unngår utslipp av avløpsvann ved store nedbørsmengder. Pumpestasjoner vil pumpe mindre avløpsvann og reduserer drifts- og vedlikeholdskostnader.