Nedre Nygård
Vann- og avløpsnettet skal fornyes i deler av Jonas Reins gate og Daniel Hansensgate. I tillegg skal området etableres med klimatilpasset, robust og bærekraftig overvannshåndtering.
Bilde: Google maps

Nedre Nygård – fornying av offentlige vann- og avløpsledninger

For å sørge for rent vann til folk og fjord, fornyer vi kontinuerlig vann- og avløpsnettet vårt. Nå har turen kommet til deler av Jonas Reins gate og Daniel Hansens gate - også kalt Nedre Nygård del 1

Hele Nygårdsområdet skal frem til 2029 etableres med ny infrastruktur. Gatene skal fornyes og blant annet tilrettelegges for sykling, og bydelen skal tilpasses større mengder nedbør i fremtiden ved at overvannet i større grad håndteres synlig og over bakken. Bosspannene skal også erstattes med bossnettet.

Dette prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom BIR, Bergen Vann, BKK, Bymiljøetaten og Bergen Fiber.

Prosjektet hadde oppstart våren 2020 og hele området skal stå ferdig i løpet av 2029. Prosjektet er delt opp i fire forskjellige deler/faser. Mer om dette på Graveklubben sine nettsider - Graveklubben - Nygårdsområdet

Fremdrift

Det har vært litt utfordringer med høyt grunnvannsnivå i Jonas Reins gate.
Bilde: Baard Monsen/Bergen Vann

Bergen Vann skal i Del 1 av prosjektet fornye vann- og avløpsledninger i deler av Jonas Reins gate og Daniel Hansens gate.  I tillegg bygges nytt overvannssystem for separering av overvann.

Dette arbeidet er nå ferdigstilt. Det gjenstår litt arbeid i Jonas Reins gate og noen mindre omlegginger av eksisterende VA-nett i Nygårdsgaten.

Legging av nye VA-ledninger i krysset Jonas Reins gate og Daniel Hansens gate
Bilde: Baard Monsen/Bergen Vann

Prosjektet bygges ut i faser i tett samarbeid med nødetatene. Dette er for å sikre at utrykningskjøretøy skal ha tilkomst til enhver tid, og for å skåne omgivelsene. Gang- og biltrafikken vil tidvis legges om, og antall tilgjengelige parkeringsplasser vil påvirkes. Det vil til enhver tid være tilkomst til boliger for gående og bevegelseshemmede.

Del 1 av prosjektet hadde oppstart i mars 2023 og har en forventet anleggsperiode på ca 2 år.

Del 1 Nedre Nygård
Oversikt over prosjektområdet i Del 1
Bilde: Graveklubben

Fornye private vannledninger

Vi oppfordrer huseiere med eldre private vannledninger av dårlig kvalitet til å fornye sine ledninger samtidig som de offentlige.  Dette arbeidet vil være enklere å utføre nå enn i ettertid. Ta kontakt med prosjektleder i Bergen Vann for mer info.

Kontaktopplysninger

Rent vann til folk og fjord

Bergen Vann jobber kontinuerlig for å levere gode, robuste og bærekraftige vann- og avløpstjenester til byen vår. Dette innebærer en kontinuerlig fornying av vann- og avløpsnettet - et arbeidet som er avgjørende for å sikre byens innbyggere en stabil og sikker vannkvalitet, samt sikre et godt miljø.

Meld inn feil til Bergen kommunes døgnbemannede Vaktsentral

Kan vi nå deg?

Vi ønsker å informere direkte dersom det skjer noe viktig som berører deg. Sørg derfor for at vi har oppdatert kontaktinformasjon på deg.

Aktuelle sider