Fontene i Nygårdsparken med vann og personer ved siden av en person som står i fontenedammen med anleggsklær.
Den nye staselige fontenen ble montert 9. april 2024 i Nygårdsparken.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Majestetisk fontene på plass i Nygårdsparken

64 år etter at den historiske fontenen i Nygårdsparken ble demontert, har parken fått en ny fontene som er en gjenskaping av den opprinnelige.

7 personer som sitter foran en stor fontene med vann som spruter fint i  bakgrunne. Mange personer har på seg  lysende gule anleggsklær
Fra venstre Erlend Tonning (byggeleder), Lise Reinertsen (etatsdirektør), Signe Wie (prosjektleder), Kjell Arne Johnsen (driftsleder Boasson AS), Knut Berland (rørlegger), Rob Jones og Chris Butler fra bronsestøperiet Castle Fine Art.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

– Selve monteringen har gått veldig bra, det ser helt fantastisk ut med vannet i fontenen sier Signe Wie. Wie er prosjektleder i Bymiljøetaten og har jobbet med dette prosjektet i to år.

Fontenen er laget hos det det britiske støperiet Castle Fine Arts i Wales. Målet har vært å gjenskape den opprinnelige fontenen som stod i Nygårdsparken fra 1885-1960. Den er støpt i bronse og er med sokkelen over fire meter høy.

Gammelt bilde, brunt i kantene viser den opprinnelige fontenen med vann i i Nygårdsparken
Den opprinnelige fontenen i Nygårdsparken. Bildet er fra 1898.
Bilde: UiB, Marcus
To engler i toppen av en fotene, det er vann som spruter opp
Øverst på fontenen står det to engler, vannslangen går gjennom den ene engelen.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

– Å tre vannslangen gjennom statuen og opp til toppen der vannet spruter ut, har vært den mest utfordrende delen. Den gode planleggingsprosessen i forkant med alle involverte har vært avgjørende for at monteringsarbeidet har gått så bra, sier byggeleder Erlend Tonning i  Bymiljøetaten.

Den historiske fontenen forsvant

I 1884 ble en stor fontene gitt i gave av konsul Christian Børs. Denne sto i parken fram til 1960-årene, da den ble demontert. Hva som skjedde med fontenen, vet vi ikke.

Bilde av fontenedammen uten vann og statue, sett ovenfra .
Rehabiliteringen av Nygårdsparkens nedre del startet i 2021.
Bilde: Margrethe Sæbø Vikan

En mindre erstatning i støpejern ble installert i 1985, men den manglet tilknytning til den originale fontenen.

I forbindelse med rehabiliteringen av Nygårdsparken i 2021,  ønsket Bymiljøetaten å gjenskape den opprinnelige fontenen.

Fontene i Nygårdsparken med vann som spruter ut av fontenen.
Fontenen består av tre seksjoner slik den opprinnelige var og er faktisk høyere enn statuen i Riga som den er rekonstruert etter.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

BT skrev om Nygårdsparken, og vi ba folk ta kontakt hvis de hadde tips om den gamle fontenen.

Omfattende detektivarbeid førte til funn i Riga

I november 2021 tok arkitekt Aksel Stave Ervik kontakt. Han hadde oppdaget en lignende fontene i en park i Riga etter omfattende detektivarbeid. Etter videre undersøkelser kom en frem til at fontenen i Riga var fra samme støperi som den historiske fontenen i Nygårdsparken. Ved hjelp av moderne teknologi som 3D-skanning og digital restaurering ble fontenen rekonstruert digitalt.

To menn som smiler foran fontenen med vann i Nygårdsparken,
Rob Jones og Chris Butler fra bronsestøperiet Castle Fine Art.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

På verkstedet til det britiske støperiet Castle Fine Arts i Wales, er hver enkelt del av fontenestatuen laget i full skala ved bruk av moderne frese- og printe-metoder fra datafiler. Deretter er delene støpt i voks, og til slutt i bronse. Verkstedet har brukt åtte måneder på å lage fontenen som nå er på plass i Nygårdsparken.

Vann i bevegelse er fascinerende

To menn i anleggsklær smiler sittende på kanten av fontenen i Nygårdsparken
Jeg har vært mest spent på effekten av vannet, og om vi ville greie å forsyne fatet på fontenen med nok vann, sier Kjell Arne Johnsen i Boasson AS. Erlend Tonning i Bymiljøetaten til venstre.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

– Vann i bevegelse gir en helt spesiell dimensjon til en statue, sier Kjell Arne Johnsen i Boasson AS, som er hovedentreprenør for oppgraderingen av Nygårdsparkens nedre del.

–  Mange reiser til Roma for å beundre de kjente fontenene der, nå kan vi glede oss over at vi har en så flott fontene i Nygårdsparken, sier Johnsen.